Επανερχόμαστε στο θέμα της απαράδεκτης παραχώρησης του οδικού άξονα της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων αξόνων της και την λειτουργία σταθμών διοδίων, ύστερα από την ερώτησή μας στις 5 Σεπτεμβρίου του 2012.

Το τελευταίο διάστημα έχει γίνει πολύ συζήτηση για το θέμα της λειτουργίας των σταθμών διοδίων κατά μήκος της Εγνατίας Οδού.

Επιπλέον, λαμβάνοντας υπόψιν μας διαφορά δημοσιεύματα τα οποία αναφέρονται στο συγκεκριμένο θέμα, φαίνεται ότι οι σύμβουλοι της παραχώρησης του οδικού άξονα εισηγούνται την δημιουργία 19 σταθμών διοδίων σε όλο το μήκος του δρόμου, συμπεριλαμβανομένων των κάθετων αξόνων, αν και στον αρχικό σχεδιασμό δεν προβλέπονταν καθόλου η εγκατάσταση διοδίων σε αυτούς. Στην εφημερίδα της κυβέρνησης όμως, με αριθμό φύλλου 2316 στις 10 Αυγούστου 2012, αναφέρεται πως « …στα ως άνω μεταβιβαζόμενα δικαιώματα (στο ΤΑ.Ι.ΠΕ.Δ.) συμπεριλαμβάνονται και α) το δικαίωμα επιβολής και είσπραξης για ίδιο λογαριασμό διοδίων τελών από τους χρήστες του Αυτοκινητόδρομου και των Καθέτων Αξόνων.»

Σε απάντησή του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στις 27 Σεπτεμβρίου 2012, αναφέρεται πως με το Ν.3481/2006, εγκρίθηκε η χωροθέτηση και εγκατάσταση για δέκα τρεις (13) σταθμούς διοδίων κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου.

Στην ίδια απάντηση αναφέρεται: « ..Η στρατηγική υλοποίησης συστήματος διοδίων στην Εγνατία Οδό προβλέπει, ως τελική φάση, τη λειτουργία συστήματος ηλεκτρονικής συλλογής διοδίων, στο σύνολο του αυτοκινητόδρομου. Στόχος είναι η μεταφορά της επιβάρυνσης, για τη λειτουργία και τη συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου, από τον από τον Έλληνα φορολογούμενο, μόνον στον χρήστη της οδού.»

Τέλος, σε απάντηση του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για το θέμα των ηλεκτρονικών διοδίων αναφέρεται πως «.. το έργο αυτό απαιτεί μεγάλο χρονικό διάστημα για την εφαρμογή του και δυστυχώς σχετική προεργασία δεν υπήρξε». Παρόλα αυτά, Ευρωπαϊκός διαγωνισμός σχετικά με την εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος διοδίων στην Εγνατία Οδό έχει προκηρυχτεί από το 2010 χωρίς να γνωρίζουμε τα πλήρη στοιχειά και την εξέλιξη του διαγωνισμού.

Με δεδομένο ότι εμμένετε στη θέση σας για λειτουργία διοδίων και ενδεχόμενη αύξηση αυτών κατά μήκος της Εγνατίας οδού και μάλιστα με ένα σύστημα – με το οποίο εκτός των άλλων ζητημάτων που έχουνε σχέση με τη γενικότερη απαράδεκτη πολιτική που εφαρμόζετε στα διόδια (πληρωμή σε δρόμους που δεν έχουν κατασκευαστεί, διώξεις κινημάτων αντίδρασης) – δεν είναι δυνατή και η εποπτεία του αριθμού των διερχόμενων οχημάτων άρα και των εσόδων των διοδίων, ειδικά μετά την εξαίρεση των αποδείξεων των διοδίων ως αναγνωριζόμενων αποδείξεων για τις φορολογικές δαπάνες,

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί – Οικονομικών και – Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών, Δικτύων:

• Σε ποια φάση βρίσκεται η εξέλιξη του Ευρωπαϊκού διαγωνισμού για την εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων στην Εγνατία οδό; Πόσο κοστολογείται, με αναλυτικά στοιχεία η εγκατάσταση των ηλεκτρονικών διοδίων; Πόσος χρόνος προεργασίας απαιτείται;
• Ποια η θέση του ΤΑΙΠΕΔ σχετικά με τον παραπάνω διαγωνισμό που προκύρηξε η «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.»
• Ποιος είναι τελικά ο αριθμός των σταθμών διοδίων που θα λειτουργήσουν; Ποιο είναι το συγκεκριμενο σχέδιο χοροθέτησής τους; Θα εγκατασταθούν σταθμοί διοδίων και στους κάθετους άξονες; Υπάρχει πρόθεση αύξησης της τιμής των διοδίων;
• Πως σκέφτεται η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει το κρίσιμο ζήτημα που αφορά στους συχνούς χρηστες της Εγνατίας;
• Σε ποία φάση βρίσκεται η διαδικασία παραχώρησης της Εγνατίας οδού (τίμημα εκκίνησης, λοιποί όροι παραχώρησης κ.λπ.) ;