4η συνεδρίαση – β΄ ανάγνωση,  Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου 2013

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κύριοι Υπουργοί,

Χωρίς μόρφωση υψηλού επιπέδου η κοινωνία απειλείται από στασιμότητα και οικονομικό και πολιτισμικό μαρασμό.

Γι’ αυτό τον λόγο χρειάζεται εκπαίδευση υψηλής ποιότητας για όλους και όλες χωρίς διακρίσεις και στεγανά.

Χρειάζεται ένα δημοκρατικό εκπαιδευτικό σύστημα απαλλαγμένο από τα δεινά του αποκλεισμού και των κοινωνικών διακρίσεων, των ανισοτήτων και του ρατσισμού.

Μόνο το ενιαίο δημόσιο και δωρεάν σύστημα Παιδείας σε όλες τις βαθμίδες, συμπεριλαμβανόμενης και της επαγγελματικής εκπαίδευσης, μπορεί να εξασφαλίσει Παιδεία και Εκπαίδευση υψηλής ποιότητας και περιορισμό των ταξικών και άλλων διακρίσεων μέχρι την πλήρη εξάλειψή τους.

Η άρση των ταξικών φραγμών, η απάλειψη των κάθε λογής διακρίσεων και η δωρεάν παροχή δημόσιας παιδείας υψηλού επιπέδου αποτελούν για μας αξιακές στοχεύσεις.

Εμείς στο ΣΥΡΙΖΑ οραματιζόμαστε μια παιδεία  που θα ικανοποιεί τις ανάγκες όλων των ανθρώπων για γνώση και πνευματική δημιουργία.

Μαζί με τους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας και έπειτα από διάλογο με συμμετοχή εκπαιδευτικών, γονέων, μαθητών και φοιτητών, επιστημονικών ενώσεων και ιδρυμάτων επιβάλλεται να σχεδιαστεί μια προοδευτική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση.

Στην πρώτη συνεδρίαση της επιτροπής ο υφυπουργός παιδείας, ο κύριος Κεδίκογλου, ισχυρίστηκε ότι το παρόν σχέδιο νόμου είναι προϊόν διαλόγου και κοινωνικής συναίνεσης.

Μετά όμως από την ακρόαση των φορέων, εμπεδώθηκε ακριβώς η αντίθετη εικόνα.

Όλοι οι φορείς είπαν ότι δεν υπήρξε κανένας ουσιαστικός διάλογος, καμία πραγματική διαβούλευση, καμία σε βάθος ανάλυση του σχεδίου νόμου.

Όλοι σχεδόν οι φορείς είπαν ότι δεν εισακούστηκαν οι προτάσεις τους.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι τοποθετήσεις του Προέδρου της Ένωσης Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ειδικής Αγωγής (ΕΝ.Ε.Λ.Ε.Α.) και του Γενικού Γραμματέα της  Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες (ΠΟΣΓΚΑμεΑ)

Τα άτομα με αναπηρία όπως και όλες οι ευπαθείς κοινωνικές ομάδες που έχουν πληγεί περισσότερο από όλους τα χρόνια της κρίσης διαπιστώνουν για μια ακόμα φορά τον παραγκωνισμό τους αυτή την φορά από την δημόσια εκπαίδευση.

Η ειδικότητα «χειριστής υπολογιστών και τηλεφωνικών κέντρων παροχής πληροφοριών και εξυπηρέτησης πελατών» των δημοσίων ΙΕΚ, ήταν μέχρι τώρα μία από τις λίγες επαγγελματικές διεξόδους των τυφλών και των ατόμων με προβλήματα όρασης.

Είναι το μοναδικό επάγγελμα το οποίο προστατεύεται από τον νόμο για να ασκείται κατά ποσοστό 80% από τυφλούς και άτομα με προβλήματα όρασης στο Δημόσιο Τομέα.

Θα έπρεπε λοιπόν όχι απλά να διατηρηθεί αυτή η ειδικότητα στα δημόσια ΙΕΚ αλλά να επεκταθεί και στους απόφοιτους υποχρεωτικής εκπαίδευσης.

Εκτός της ανωτέρω ειδικότητας επιβάλλεται να ανοιχτούν και νέες ειδικότητες για την αποκατάσταση των τυφλών και των ατόμων με σοβαρά προβλήματα όρασης (ποσοστό αναπηρίας > 67%) στα δημόσια ΙΕΚ.

Τέτοιες είναι μεταξύ άλλων η ειδικότητα «Βοηθός φυσικοθεραπείας», αποκλειστικά για τυφλούς και άτομα με σοβαρά προβλήματα όρασης (ποσοστό αναπηρίας>67%).

Επίσης η ειδικότητα «Γραμματέας απομαγνητοφώνησης πρακτικών αστικών, ποινικών και διοικητικών δικαστηρίων», αποκλειστικά για τυφλούς και για άτομα με σοβαρά προβλήματα όρασης (ποσοστό αναπηρίας>67%).

Οι νέες αυτές ειδικότητες πρέπει να υπαχθούν με την σειρά τους σε προστατευτικές διατάξεις νόμου που θα αντικαταστήσει τον Ν.2643/1998 και θα αφορά αποκλειστικά στην επαγγελματική αποκατάσταση ατόμων με αναπηρία.

Ολες αυτές οι ειδικότητες αναλυτικά αναφέρονται στις ΤροπολογίεςΠροσθήκες που καταθέτουμε στο Σχέδιο Νόμου «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων» που συζητούμε στην επιτροπή.